In welke gevallen kan ik jullie contacteren?
Infrabel is de infrastructuurbeheerder van het Belgische spoorwegnet. Dat wil zeggen dat we zorgen voor een optimale functionering van de sporen, bovenleiding, wissels, seinen, overwegen enzovoort. Daarnaast bouwen we de spoorinfrastructuur ook verder uit om een veilig en kwalitatief spoorwegnet te ontwikkelen voor alle treinen van morgen. Naast infrastructuurbeheerder zijn wij ook de uitbater van het Belgische spoorwegnet. Dat betekent dat we de ruimte op het spoor verdelen en alle treinritten op het Belgische grondgebied coördineren. Als je dus een vraag hebt over de spoorinfrastructuur (overwegen, bovenleiding, sporen) of over onze spoorwerven, kan je steeds bij ons terecht.
De NMBS is de vervoerder of operator die het treinverkeer voor de reizigers organiseert en commercialiseert. NMBS is ook verantwoordelijk voor het onderhoud en de renovatie van de treinen en de stations. Heb je dus een vraag over de stationsomgeving (roltrap, perron, wachthokje, vuilnisbakken, fietsenstalling, lift, geluidsniveau van de aankondigingen), de dienstregeling van de nationale reizigerstreinen of van de pendelbussen tijdens spoorwerven, kan je het best onze collega's van de NMBS contacteren.
Merk je een gevaarlijke en dringende situatie op (een boom die in de bovenleiding dreigt te vallen, een probleem aan een overweg, spoorlopers) die een onmiddellijke stopzetting van het treinverkeer vereist, contacteer onze diensten op het nummer 1711 zodat zij zo snel mogelijk kunnen tussenkomen.
Bij een ongeval of gevaarlijke situatie aan een overweg vind je op de overwegpalen langs de kant van de openbare weg een sticker terug met nuttige informatie die je kan doorgeven aan onze diensten of de hulpdiensten.
Voor gevaarlijke of verdachte situaties in een station of op een trein, neem je contact op met Securail op het gratis nummer 0800 30 230.
Meer uitleg over het verschil tussen Infrabel en NMBS vind je in dit filmpje.